miercuri, 25 februarie 2009

Far far away

Amsterdam este singura capitala europeana in care consumul de droguri usoare (marijuana, hasis) este permis, dar si unul dintre putinele locuri ale lumii in care prostitutia a devenit un punct de atractie. O alta lume. Red Light District, Coffee Shop-uri, flori, canale, halbe de bere, terase la malul apei, muzee, mori de vant, biciclete, brandy, hidrobiciclete, vaporase, cluburi, dans, parcuri, gradini… iata doar cateva dintre cuvintele-cheie care caracterizeaza aceasta capitala a unei lumi lipsite de prejudecati. Din lista precedenta vreau sa ma opresc asupra biciletelor. Ele sunt in numar de 600.000, orasul avand 740.000 de locuitori. Cifrele mi se par fabuloase dar in acelasi timp ne arata o realitate de care noi suntem foarte departe. Practic in Amsterdam nu exista ore de varf in trafic, nu exista ambuteiaj. Oamenii merg pe bicicleta in costum, palton etc, chiar si cu 3 copii in cosul din fata bicicletei. De aici sunt sigur ca destui care citesc articolul se gandesc (Ce sa facem ma sa mergem cu bicicleta sa transpiram, sa stau sa ma imbrac in costum sa merg la serviciu pe bicicleta, sa rada lumea de mine ca uite-l si pe saracu' asta si etc). Din cauza traficului si diverselor probleme cotidiene, foarte multi oameni din tarile civilizate aleg sa se deplaseze mai usor in trafic cu ajutorul biciletelor sau scuterelor. Desigur nu-mi imaginez acest scenariu in Romania, tara in care purtatorii de CK, soferii de BMW si ascultatorii de "viori" sunt la putere, dar ma gandesc ca la un moment dat ca trebuie sa facem si noi acest pas. Tinand cont de decalajul de cultura, civilizatie si spirit practic fata de tarile civilizate, probabil pasul va fi in 2050 gen. Pe de alta parte ma gandesc ca primul care va avea aceasta initiativa se va trezii a doua zi cu rotile desumflate, daca nu chiar fara bicicleta. Aparitia benzilor pentru biciclisti la noi e o bascalie la fel de mare ca si rampele pentru handicapati care au inclinatia de 45 de grade. Desigur vroiam sa atrag atentia ca prin bicicleta occidentalii au gasit o solutie practica de a se deplasa la serviciu, acasa etc. Nu mai punem la socoteala ca 30 minute minim pe zi petrecute pe bicicleta este exact timpul suficient pentru un jogging, obicei de asemenea necunoscut in Romania. Tinand cont ca unele "mentalitati" de aici nu-si gasesc explicatie pentru care se poarta tenisii Converse ("Ce dracu ba ca sunt ca aia de Dragasani cu care jucam fotbal"), ca in Romania se cauta parfumurile de la hoti care tin mult sau ca aici tangentele cu arta si cultura sunt nule... Ma gandesc ca mersul pe bicicleta in trafic e un semn de saracie...asa ca da suntem departe!

Un comentariu:

  1. Priveste partea pozitiva a lucrurilor, sporul natural in Romania este negativ de multi ani incoace, in 2050 o sa fim atat de putini incat si traficul va fi foarte fluid. Noi, de fapt, avem o strategie bine pusa la punct, de aceea nici nu avem nevoie de biciclete :D

    RăspundețiȘtergere